Risingegården. Inledning del 1. En del av början..

Nathalie placerades på Risingegården för utredning 081121.

Nathalie är uppväxt tillsammans med sina föräldrar. Under hennes första år bodde familjen i Stockholmstrakten men flyttade till Skåne när hon var 10 år. De bodde där några år för att sedan flytta tillbaka till Stockholm, familjen har under Nathalies uppväxt haft ekonomiska bekymmer.  Föräldrarna separerade i samband med återflytten till Stockholm. Mamma och Nathalie bodde inneboende hos olika bekanta, de fick även hjälp utav socialtjänsten och bodde i en form av kvinnojourhotell. De lyckades inte få en mer permanent bostad på över ett år. Pappa, som även han bodde hos inneboende hos bekanta, kunde inte ta hand om Nathalie.

Skolhistoria.
Från Förslövs skola, där Nathalie gick från årskurs fyra till och med årskurs sex, har jag pratat med Torsten Lundvall som arbetar som speciallärare på skolan. Torsten berättar att det direkt konstaterades att Nathalie hade kunskapsluckor och var i behov av extra stöd. Nathalie fick via en talpedagog göra ett ITPA- test där resultatet visade att hon hade svårt att ta till sig och förstå instruktioner. Ifrån att ha haft ett mycket drömmande och frånvarande sätt i årskurs fyra och fem så gjorde Nathalie stora framsteg i årskurs sex. I årskurs sex gjorde Nathalie som nämnts tidigare stora framsteg och förbättrade sig i alla ämnen, framför allt i matematik. Hon var trevlig och hade bra relation med alla lärare på skolan. Däremot hade Nathalie svårigheter i kamratrelationerna då hon på grund av att hon var tillbakadragen och blyg hade svårt att ta kontakt med klasskamraterna. Skolan upplevde svårigheter i samarbetet med föräldrarna då de inte meddelade frånvaro eller kom på utvecklingssamtal. Nathalie fick inte heller stöd hemifrån med läxarbetet. Nathalie hade hög frånvaro direkt när hon började i årskurd fyra men närvaron blev bättre årskurs fem och sex. Torsten berättar att skolan hade misstankar om att allt inte stod rätt till hemma. Det fanns teorier om sexuella övergrepp. Vid ett tillfälle gjorde skolan en anmälan till socialtjänsten efter att en lärare på skolan observerat att Nathalies pappa pussat henne på munnen på ett sätt de upplevde gränslöst. Nathalie gick då i årskurs sex.

När familjen flyttat tillbaka till Stockholm började Nathalie årskurs sju på Kärsbyskolan i Botkyrka kommun. Där hade hon Anders *** som mentor. Han berättar att Nathalie hade mycket hög frånvaro och att han spenderat mycket tid på att försöka få tag på henne. Hennes höga frånvaro började direkt i årskurs sju för att eskalera så pass att hon knappt inte varit i skolan alls årkurs åtta. Det gick inte heller att få tag på hennes föräldrar berättar han, det gick så långt att skolan tillslut gjorde en anmälan till socialtjänsten eftersom ingen visste vart hon fanns eller vad hon gjorde.
Nathalie trivdes inte i skolan utan började skolka. Vid första tillfället i sjuan hade mamma och Nathalie möten med skolan och hennes frånvaro minskade. Nathalie började dock snart skolka igen och skolan fick inte kontakt med mamma. Skolan gjorde en anmälan till socialtjänsten. Socialtjänsten fick svårigheter i samarbetet med mamma. De träffades vid ett par tillfällen men mamma kom inte alltid till de planerade träffarna. Hon var inte heller anträffbar på telefon. Då oron för Nathalie var stor gjordes ett omedelbart omhändertagande med stöd av LVU. När Nathalie väl kom till skolan i början av November 2008 blev hon hämtad av polis och socialtjänst och förd till Lövsta skolhem, en SIS institution. Det beslutades gemensamt mellan socialtjänst och föräldrar att Nathalie skulle utredningsplaceras på Risingegården.

Allmänt om Nathalie som person.
När Nathalie kom till Risingegården 081121 var hon ledsen och grät och hade stark hemlängtan. Hon höll sig på sitt rum och ville inte gå ut därifrån. Trots att de andra flickorna ville att hon skulle vara med i gemenskapen. Nathalie hade låg temp när hon kom. 34,6 och hon mådde illa och kräktes.
I ungdomsgruppen har Nathalie hållit en låg profil. Hon har inte gått in i några stora konflikter utan medvetet dragit sig undan för att hon inte vill hamna i schismer med någon flicka. Hon är orolig att det vid ett senare tillfälle ska slå tillbaka på henne själv. I de lägerna visar Nathalie ett lugn och en tillbakadragenhet. Det kan tolkas som att hon blir osäker. Hon har inte valt någon speciell person att hålla ihop med utan det har pendlat från dag till dag. Det är ett reflekterande val för att inte bli utanför gruppen vid ett senare tillfälle.
Nathalie har alltid varit mån om sin mobiltelefon. I samtal med kompisar och pojkvän vänder hon känslomässigt väldigt fort. Hon blir arg, ledsen, sur, glad alla känslor kan komma i ett och samma samtal. Hon har blivit osams med flera personer i under samtalen och uppvisat ett ohyfsat språk med många fula ord.
Nathalie upplevdes till en början som tillbakadragen och blyg, men visade så småningom att hon hade temprament och har vid flera tillfällen blixtrat till och visat attityd. Nathalies humör pendlar mellan att vara ledsen, arg och glad, det vänder fort. När vi som personal säger åt henne något som hon ska göra blir hon lätt sur. Då stänger hon för det mesta in sig på rummet eller visar sig respektlöst sur på allt och alla. I det läget spelar det ingen roll vem det är hon möter. Hennes attityd blir kaxig och störande. Ett exempel är när vi var på ett cafe, Nathalie tyckte det var för dyrt och gapade om det på fiket och när hon gick ut därifrån spottade hon på fönster rutan så ägaren kom ut. När han sade till henne så svarade hon *detta är ett fritt land och jag gör vad fan jag vill.*

Nathalie har svårt att uttrycka hur hon mår, när man frågar henne så är det oftast *bra*.
Känslan är dock att det inte alltid är så bra och att hennes mående istället visar sig genom fysiska symptom såsom magvärk, halsont, feber, trötthet etc. Det är svårt att få en närmare relation med henne, svårt att veta vem hon egentligen är i och med att hon oftast drar sig undan på sitt rum.

Att arbeta med Nathalie i Samtal.
Nathalie har nästan alltid kommit till våra samtal. Hon är positiv, glad pch lättsam att arbeta med. Nathalie pratar gärna om vardagliga saker och hon har en positiv livssyn. Hon kan reflektera och resonera kring saker. Nathalie är dock medveten om vad hon ska säga och inte säga och hon har aldrig sagt någonting negativt om sina föräldrar. Känslan är att hon är lojal och mån om att framhålla och beskriva sina föräldrar i positiva ordalag. Våra samtal har aldrig varit djupa kring hur det är eller har varit hemma och anledningen är att hon underviker det. Hon kan berätta varför hon inte vill att någon ägger sig i hennes innersta. *Det är mitt, jag varken kan eller vill prata om sådant andra inte har att göra med*. Hon har en stark integritet.
Nathalie har haft svårigheter med att veta hur hon ska hantera olika situationer, till exempel har hon fått veta av andra flickor vem hon ska umgås med för att inte själv bli utsatt i gruppen. En vanlig strategi som hon själv valt är att gå in på rummet eller bara gå därifrån.
Nathalie har trotts det varit delaktig i bråk, skadegörelse, mobbning och andra trakasserier på Risingegården. Nathalie vill gärna ansluta sig till de flickor som hittar på saker som inte är ok. Hon har under hela utredningstiden haft inställningen att hon inte behöver hjälp för det finns inga *problem* hos henne eller föräldrarna, hon mår bra och det är stabilt runt henne. Vid ett par tillfällen då Nathalie varit delaktig i bråk eller skadegörelse, har vi diskuterat att sådant beetende ska hon kunna välja bort, om hon är så stabil som hon själv beskriver.
Nathalie och jag har trots hennes starka integritet haft en god arbetsrelation. Hon är mycket medveten om var och inför vem som hon visar sina negativa sidor. Jag har aldrig sett hennes mer negativa sidor, utan har fått de beskrivda för mig av en annan personal och kunnat ta upp det med Nathalie. Vid de tillfällerna har hon blivit generad för att jag fått veta eller försvarat sig med att det var personalens fel att hon betedde sig illa.

Hälsa
Nathalie är inte sexuellt utåtagerande och inte sexuellt utmanande klädd. Hon klär sig som tonåringar gör i största allmänhet.
Nathalie har varken pratat om droger eller alkohol utan snarare tagit avstånd från det. Cigaretter är ingenting hon använder sig utav, nathalie har dock varit med när det har *boffats* i huset.  Nathalie har vid två tillfällen lämnat urinprov som båda visade negativt.
Nathalie är medveten om sig själv och kan reflektera kring sina svårigheter. Hon har resurser som hon troligen inte använder sig av, bl.a vad gäller inlärning och skolpresentationer. Hon har i sitt liv levt i en nära relation med sina föräldrar och byggt upp trygga band till dem samtidigt som föräldrarnas svårigheter att hantera sin ekonomi och sitt periodiska missbruk inneburit en stor osäkerhet i Nathalies liv och påverkat hennes hälsa. Nathalie reagerar på svårigheter med somatiska besvär, blir trött och orkelös.

Känslo- och beteendemässig utveckling.

Nathalie pratar helst med sin mamma och hon kan prata om det mesta med henne. Hon kan lita på sin mamma. Dock vill hon inte göra mamma orolig eller besviken och av den anledningen har hon kunnat undanhålla väsentliga saker. Nathalie och föräldrarna har haft en tät kontakt under hela utredningen. Nathalie tar gärna upp negativa saker om personalen som får föräldrarna att reagera, ibland kraftfullt. Deras inställning var att Nathalie inte gör fel utan att det ligger hos andra.  Det har varit svårt att resonera kring situationer via telefon för mamma och pappa har kunnat vara riktigt arga och otrevliga. Vi har dock kunnat reda ut det som föräldrarna har ansett som mest besvärligt.
När Nathalie gjort något fel på Risingegården och hon känner sig rädd, blir hon mycket ledsen. *Jag får panik och bara gråter.* berättar hon. Personalen har fått hjälpa henne och prata lungt med henne. Nathalie berättar att hon drabbats utav panikångest vid tidigare situationer, hemma. En gång när Nathalie var hemma hos sin mormor så hade mamma fått reda på hur mycket hon hade skolkat och hur mycket problem som väntade. *Jag blev rädd* uppger Nathalie. Hon fick kraftiga fysiska reaktioner och säger *jag kunde inte andas.*

På fritiden så umgicks Nathalie ofta med sina kompisar, ibland blir pappa orolig om hon tillexempel umgås med folk som är äldre än henne själv, ifall hon inte svarar i telefonen eller inte kommer hem i tid. Pappa vet att Nathalie har några goda vänner, men att hon även har vänner som *inte var så bra* eftersom de hittade på saker som inte var okej, EX. Att snatta, misshandel, droger, kriminallitet.

Nathalie visar svårigheter att samtala om sin livssituation, månar om att behålla allt för sig själv. Hon är mån om att klara sig själv, vill inte delge andra sina funderingar och bekymmer. Stor risk föreligger att Nathalie utvecklar självförsörjande strategier, samlar på sig så mycket ilska, besvikelse och frustration att det slutligen brister för henne. Man kan idag se hur hon har det svårt att fungera i mer ostrukuerade situationer, uppvisar då en bristande impulskontroll eller impulsivitet, antagligen som en följd av att det inte riktigt är tydligt för henne hur hon ska hantera sådana situationer. Nathalie har upplevt panikångest vid tidigare tillfällen, en situation där hennes beteende avslöjades och där hon som har höga krav på sig själv avslöjades med att inte ha levt upp till dessa krav på att vara duktig och sköta sig. Risk föreligger att Nathalie utvecklar fler panikångest attacker utifrån de svårigheter hon uppvisar med att försöka dölja sina känslor och samtidigt ha mycket höga krav på sig själv samt rädsla för att misslyckas. Hon behöver bli mer trygg med att tala om sig själv och att be om hjälp i svåra situationer.


DEL 1 KLAR.

Såhär öppen har jag aldrig någonsin varit. Dock skriver jag inte med det som jag anser.. som jag inte vill folk ska veta annars, kopierade jag det rätt av från soc papprerna.. Wellwell mer kommer, nu väntar sängen.
Godnatt.
Trackback
RSS 2.0